Print - 08-01-2024
- HVORNÅR FÅR MAN PROBLEMER?
Der har været lidt debat omkring elbiler og de kø-problemer der opstod de senere dage.
Nogle mener, at elbiler hurtigt får problemer. Andre mener det er urimelig elbils-bashing.
Så jeg har regnet lidt på tingene - med forskellige elbiler i flere modeller som eksempel - holdt op imod mine egne to biler: En passat benzin'er og en Tucson PHEV.
For at der skal være lidt spredning har jeg som de to modeller valgt hhv. short-range versioner vs long-range versioner - og for Enyaq og MG4 også valgt de billigste modeller uden varmepumpe - for at vise effekten her.
Jeg har taget udgangspunkt i at man lader til det anbefalede fra start (100% for LFP batteri og 80% for NMC batteri) - kører 40 km før køen opstår - og har 40 km af motorvejen igen når køen opløses. For benzin'erne har jeg regnet med at man har 80% fuld tank ved start.
For nemhedsskyld har jeg sat varmeforbruget til 1,5 kWh/time når der er varmepumpe og 3 kWh når der ikke er.
Og så beregnet hvor lang tid man max kan sidde ikø med "varme på"
STOR SPREDNIG: FRA 72 til 5 TIMER!
Resultatet viser en ret stor spredning. Fra 72 timer for Passaten - til ca 30 timer for long-range batterierne - og til 5-10 timer for short-range batterier uden varmepumpe.
Konklusionen bliver, at varmepumpe særligt i sådanne tilfælde er meget vigtig! Ikke overraskende.
Men at øvrige biltyper faktisk klarer over 1 døgn uden problemer, hvis de altså har været tanket/ladet inden start.
Og så er der naturligvis alle de andre eksempler, hvor man har kørt langt inden og derfor har markant mindre energi med i batteri/tank - det er for dumt i dårligt vejr. Så bevæger man sig ud i snevejr uden mindst 80% ladning/halv tank er man næsten selv ude om det. Og i biler med små tanke 40-50 L) er det ekstra vigtigt at tanke tit, så man har næsten fuld tank.
Husk i øvrigt altid tæpper og lidt vand/kiks hvis du kører ud i snevejr, særligt hvis du skal langt/på motorvej. Just in case.
Bragt på Facebook 8-1-2024 i anden udgave